Travel Diary #65: Reizen door Thailand

Categorieën Travel diary

Na het avontuur in Flores was het tijd om verder te reizen naar Thailand. We hadden nog niet veel plannen gemaakt en alles stond open. Benieuwd wat wij allemaal hebben gedaan? Lees het hier.

Na 3 dagen op een boot te hebben gezeten was het tijd om onze spullen weer in te pakken en het eiland Flores te verlaten. Een flinke reis, er gaan namelijk geen vluchten vanuit Flores naar Thailand. De snelste route was via Bali-Jakarta om uiteindelijk na 13 uur te arriveren in Bangkok. Niet een heel spannende dag dus, dat begrijp je vast wel. Met Garuda Indonesia vlogen we via deze bestemming naar Bangkok. Tijdens de laatste vlucht naar Bangkok vlogen wij met ongeveer 15 mensen. Hoe bizar is het… Dat ze daar een vliegtuig voor laten vliegen. Maar goed wij konden in ieder geval onze reis voortzetten.

De eerste dag in Bangkok was het tijd voor de 9 uur durende Ko van Kessel fietstocht. Een bekende fietstour en uiteraard opgezet door een Nederlander. De tour begon in en rondom China town. We fietsten door de smalste straten van Bangkok, bezochten de meest bizarre hutjes waar mensen in leven en zagen ontzettend veel mooie katjes langs de weg. Veel mensen vroegen al aan ons, is het geen cultuur shock. Maar wij vonden dat reuze meevallen. Eind van de dag bezochten wij een markt waar schildpadden en andere waterdieren werden verkocht. Ik kon hier absoluut niet tegen. Zoveel eten dat er lag en waarschijnlijk was de helft niet eens meer eetbaar. Gelukkig werd de dag goed afgesloten met een treinreis en boottocht door Bangkok. Na zo’n lange fietstour hadden we dat wel even nodig!

Ko van Kessel fietstour 9 uur

De volgende dag zijn we naar het station gegaan en hebben we treinkaartjes gekocht voor de stad Ayutthaya. Dit was zo’n 2 uur reizen met de trein. Helemaal over verhit zijn we aangekomen in Ayutthaya (geen airco in de trein..). In het hostel dat we voor 1 dag hadden geboekt zijn we even af gaan koelen. Hierna hebben we vol goede moed fietsen gehuurd om de tempels in de stad op te zoeken. Eén van de bekendste tempels van de stad is de Wat Mahathat. De tempel is bekend geworden door een Buddhabeeld dat met een boom vergroeid is. Ik kan het zeker aanraden om een kort bezoek te brengen aan de tempels! In de avond hebben we de nachttrein genomen naar Chiang Mai.

Ayutthaya

nachttrein bangkok 1ste klas

In Chiang Mai hebben we veel verschillende dingen gedaan zoals een bezoek aan het olifanten park, bezoeken van tempels en natuurlijk de night markets. Ik verbaas me er nog steeds over dat je voor €2 zo ontzettend lekker kan eten. Elke avond keken we hier weer naar uit! Jammie..

Na 4 dagen in Chiang Mai te zijn geweest besloten we verder te gaan naar Khao Sok. Dit is een nationaal park in het zuiden van Thailand. Na een prima vlucht en overnachting werden we vroeg in de ochtend opgehaald om naar khoa sok national park te reizen. Bij de haven lag een kleine boot op ons te wachten, die ons naar de hutjes zou brengen.  Aangekomen bij de hutjes schrokken we best wel van de kwaliteit… die was heel slecht.. Maar goed we moesten het er maar mee doen. Gelukkig sliepen we hier alleen maar.

Tijdens de tocht in het national park hebben we onder andere een jungle trekking gelopen, een grot bezocht (alhoewel ik buiten heb staan wachten omdat er spinnen en slangen zaten..) Een grappig detail is wel dat de jungle trekking niet helemaal verliep zoals ik had gehoopt. Na 5 minuten moesten we al met onze schoenen door water lopen van 40 cm hoog… Alleen ik besloot dit anders aan de te pakken samen met een Finse jongen. Uiteraard ging dit anders dan dat wij verwacht hadden en hadden we alsnog kletsnatte schoenen en een paar schaafwonden extra haha! Vervolgens moesten we na een paar 100 meter weer de rivier oversteken, al die moeite en schaafwonden waren dus compleet voor niks geweest. Maar het was een hele leuke tocht.

Khao Sok national park Travel

De avonden waren in  de nationale parken toch altijd verrassend leuk. Na het avondeten was het namelijk tijd voor spelletjes. De gids had allemaal leuke spelletjes bedacht met flessen en bierblikjes en wat touw.  Weer een bewijs, je hebt absoluut niks nodig voor een leuke avond! Vroeg in de ochtend was het tijd voor een ochtend safari. Helaas hebben we hier op een aantal apen na niet veel wilde dieren gezien.

Na het avontuurlijke Khao Sok zijn we helaas naar huis gegaan.. De terugvlucht naar huis viel helaas iets tegen, ik zat namelijk naast een dronken man die ook nog eens erg stonk. Helaas was het hele vliegtuig vol en was er dus geen andere plek beschikbaar. Uiteindelijk ben ik maar op de stoel van de stewardess gaan zitten omdat die geur niet meer te doen was.. Eenmaal aangekomen in Amsterdam stond mijn vriend mij op te wachten met een leuke ballon! Super lief.

Omdat in Nederland de zomer nu ook van start is gegaan ging ik samen met mijn moeder en de hond even wandelen in de buurt. Heerlijk om weer lekker in de zon te kunnen lopen zonder dat je gelijk zo erg zweet haha! Daarna hebben we lekker iets gedronken bij Abel.

Met een vriendin ging ik spontaan een nachtje kamperen in Zeeland. Normaal gesproken ben ik niet zo van het kamperen, maar voor één nachtje (en omdat ik meerdere nachten geslapen heb in de jungle) moest ik dit wel aankunnen. Met de auto reden we naar de Vrouwenpolder om daar lekker uitgebreid te lunchen en nog wat zonnestralen mee te pikken. Na de lunch besloten we door te rijden naar Domburg om daar een camping te zoeken en vervolgens lekker op het strand te gaan liggen.

Vrouwenpolder strand

Schildpad strand Nederland

De tent was helaas niet zo’n succes. De volgende dag werden we namelijk super vroeg wakker door de felle zon die op onze tent scheen.. Omdat het nog geen 7 uur in de ochtend was besloten we de luchtbedden naar buiten te verplaatsen en daar lekker verder te slapen. Heerlijk met zo’n fris windje. Nadat we waren bijgekomen van een vrij korte nacht besloten we te gaan ontbijten bij de Bier en melksalon in Domburg. We aten hier het lekkerste ontbijt wat ik in tijden heb gegeten.

Bier en Melksalon Domburg

Omdat het kamperen toch wel leuk was (en vooral super goedkoop) besloten mijn vriend en ik de nieuwe tent te gaan testen (die hij gekocht heeft voor zijn vakantie naar Oostenrijk). We reden weer naar Zeeland om daar een heel weekend aan het strand te spenderen. Relaxter kan bijna niet. Gelukkig konden we dit keer de tent wel lekker in de schaduw neerzetten en hebben we iets langer kunnen slapen. Uiteraard zijn we de volgende ochtend weer naar de bier en melksalon gereden omdat ik mijn favoriete ontbijtzaakje natuurlijk wel wilde delen..

Op dit moment zit mijn vakantie er helaas weer op en ben ik begonnen met werken. Ik ben deze maand aan de slag gegaan als junior marketing manager. Een hele uitdaging,  ik heb er veel zin in. Ik ben benieuwd wat mij de komende tijd gaat brengen. Gelukkig komen er nog genoeg leuke weekenden aan met veel feestjes. De volgende traveldiary zal dan ook weer goed gevuld zijn.