Rondreis door Azië: Singapore

Na de treinreis vanuit Kuala Lumpur kwamen we aan op onze volgende bestemming, namelijk Singapore! In dit artikel zal ik jullie alles vertellen over de avonturen die we in deze fantastische stad hebben beleefd. Singapore is een hele bijzondere stad om te bezoeken, zeker als je bedenkt dat het 50 jaar geleden onafhankelijk werd, waarna het zich van een derde wereldland zich heeft opgebouwd tot één van de welvarendste landen ter wereld! Singapore heeft zeker mijn hart gestolen en hopelijk kan ik er nog vaker naar terug reizen.

Dag 4 – Aankomst in Singapore

Om 6 uur ’s ochtends moesten we de nachttrein uit om door de douane te gaan, vervolgens nog een half uurtje rijden en weer door de douane. Dat Singapore goed beveiligd is, is bij de douane dus al te zien. Op elke hoek staan beveiligers, soms inclusief honden. Na goed te zijn gecheckt gingen we op zoek naar de taxistandplaats om onze taxichauffeur te zoeken, die helaas niet op kwam dagen. Na verschillende nummers te hebben gebeld, werd ons verteld dat we zelf een taxi moesten nemen en dat de kosten vergoed zouden worden. We kwamen erg vroeg aan in het hotel waardoor we een paar uurtjes moesten wachten totdat onze kamer beschikbaar was. Eenmaal toen deze beschikbaar was hebben we een paar uurtjes geslapen, om wat slaap in te halen vanwege de vermoeiende treinreis. Eenmaal laat in de middag weer opgeknapt besloten we naar Marina Bay Sands te gaan. Na het zien van een foto van het infinity pool bovenop het hotel en het hotel zelf hadden we besloten om naar Singapore te gaan. Ja, alleen het zien van dit hotel is dus al reden genoeg om naar Singapore toe te komen. Wat een immens hotel!

Achter het hotel ligt het bijbehorende Park by the Bay. Hier hebben we een aantal uurtjes rond gelopen. Eerst liepen we op een plein met erg bijzondere futuristische bomen, het toeristische punt van Park by the Bay. Wat wij niet wisten is dat dit park nog veel meer te bieden heeft. Ook hebben we een bloementuin en een nagemaakte jungle gezien. Achter in het park staat een foodcourt genaamd Sateh by the Bay. Hier hebben we de beste saté van heel de reis gegeten! Je kon zelfs verschillende soorten vlees nemen, voor erg weinig geld. In Singapore is het erg vroeg donker, ongeveer al om 6 uur.

Na het eten hebben we naar de lichtshow van het hotel Marina Bay Sands gekeken tussen de verlichte futuristische bomen. Via een brug door Marina Bay Sands zagen we de indrukwekkende binnenkant van het hotel, vervolgens leidde deze brug ons naar het bijbehorende winkelcentrum waar onder andere met bootjes doorheen gevaren wordt en een grote schaatsbaan is aangelegd. Hierna pakten we de taxi terug naar het hotel.

In de avond veranderen de bomen van kleur.

Dag 6 – Citytour Singapore

Ik sla een dagje over van de reis. Dit komt omdat we dag 5 op Sentosa Island hebben gespendeerd, een pretpark eiland, waar de Singaporezen naar op vakantie gaat. Op dit eiland is zoveel te beleven dat ik er een apart artikel over wil schrijven. Dus binnenkort meer over Sentosa Island!

Nu verder met dag 6. We besloten om deze dag een citytour te nemen met de bus, want deze stopte direct naast het hotel wat wel zo makkelijk was. Achteraf bleek dus dat de bussen nooit op tijd reden en we de helft van de citytour hebben gelopen. Eerst reden we door Orchard Road, de bekendste winkelstraat van Singapore. Hier zagen we eigenlijk alleen maar grote shoppingmalls met alle dure merken die je je maar kan bedenken.

Aan het einde van Orchard Road stapten we uit om naar Little India te lopen. Wat een verschil met het centrum van Singapore, het lijkt wel een stad in een stad. Overal zijn allerlei kleurrijke kleine gebouwen te zien en een prachtige Hindoeïstische tempel, genaamd Sri Veeramakaliamman Temple.

Little India.

Na Little India liepen we naar Arab Street, de Arabische wijk. Onderweg kwamen we erachter dat we in toch niet zo fijne straat waren terecht gekomen, want we zagen ineens allemaal busjes vol met koffers geladen, die overduidelijk gestolen waren en aan de andere kant zagen we allemaal zwervers. Snel wegwezen hier dus! Eenmaal aangekomen in Arab Street staat er een hele mooie moskee met een heel knus straatje met palmbomen. Hier kan je normaal eten kopen, maar wij waren er natuurlijk tijdens de Ramadan.

Hierna gingen we weer op de bus wachten om ons naar het koloniale centrum van Singapore te brengen. In Singapore is de hop-on-hop-off bustour dus ook niet zo heel goed geregeld en zijn de bussen dus nooit op tijd. Na een kwartier wachten besloten we om er maar naartoe te lopen. Zo heel ver was het achteraf niet. We liepen gelijk tegen het Raffles hotel aan, een prachtig koloniaal hotel! Wij wilden hier graag de cocktail Singapore Sling drinken, maar 1 cocktail voor 28 dollar was toch een beetje buiten ons budget. De cocktail is in de jaren 10 voor het eerst gemaakt in het Raffles Hotel, maar in de jaren dertig is het recept verloren gegaan. Na de tweede wereldoorlog heeft het hotel het recept weer opnieuw uitgevonden en moet je eigenlijk hier wel een cocktail drinken, als je de prijs ervoor over hebt natuurlijk ;-).  De cocktail wordt geschonken aan de Long bar in het Raffles hotel.

Hierna kwam de bus wel op tijd en werden we naar de Singapore Flyer gebracht, waar de bus altijd een half uurtje stopt. We besloten wat te gaan eten bij de foodcourt onder dit grote reuzenrad. We besloten rijst met kip te eten. Een chagrijnige oude man pakte een hele kip uit de pan en begon erin te hakken met een gigantisch mes en schoof het zo op ons bordje. Deze oude man kon wel koken! We hebben de lekkerste kip met rijst ooit gegeten hier!

Na de stop gingen we weer verder en stapten we uit bij de Singapore River. Hier staat de originele Merlion, het symbool van Singapore, met als achtergrond de prachtige skyline.

Vervolgens ontvluchtten we dit super toeristische plekje en gingen we naar China Town. Dit was echt geweldig! Het was net alsof je een hele andere wereld instapt, echt prachtig! Wat een contrast ook met de oude gebouwen en de moderne wolkenkrabbers die erachter omhoog rijzen. We liepen tegen de Buddhist Tooth Relic Temple aan, een tempel gebouwd voor de tand van Buddha. Dat moesten we natuurlijk zien! Een prachtige tempel met de mooiste gouden versieringen, monniken die met de bevolking gebeden in het chinees uitspraken uit een ontzettend dik en oud boek met Chineze letters. Erg indrukwekkend! Via een andere toerist kwamen we erachter dat we ook nog naar boven konden, de eerste drie verdiepingen waren een museum en op de bovenste verdieping kon je de tand bezichtigen. Hier moesten we onze schoenen uit en mochten we geen foto’s maken, helaas. Enorme gouden versieringen en relikwieën om de tand heen, die haast niet te vinden was daardoor. Om de relikwieën heen waren verschillende mensen aan het mediteren in een kaarsrechte houding alsof ze niet op deze planeet aanwezig waren.  Ook konden we nog naar het dak waarop een prachtige tuin is gebouwd.

Nadat we de tempel bezichtigd hadden was het al best laat in de middag en wat wij niet wilden missen was naar de top van Marina Bay Sands! Vanuit China Town namen we een taxi richting het hotel en kochten we tickets om naar het observation deck te gaan. Dit betekende met de lift naar de 57e verdieping! Eenmaal boven heb je een prachtig uitzicht over de zee en over Singapore zelf, wat is het groot!

’s Avonds kreeg ik een ontzettend lieve verrassing van mijn vriend: Chocolate and Cheese buffet bovenop Marina Bay Sands, een droom die uitkwam! De infinity pool is namelijk niet te bezichtigen vanuit het observation deck en dat wilden we juist zo graag zien! Doordat het buffet in het restaurant bij de infinity pool was hebben we het toch kunnen zien en wat was het gaaf. Beneden konden we ons toegangskaartje halen om vervolgens weer met de lift 57 verdiepingen omhoog te gaan. Om naar het restaurant te gaan loop je lang het iconische infinity pool van Singapore. Om dit te zien is een droom die uitkomt, wat indrukwekkend en ontzettend gaaf! Na te hebben gestaard naar dit indrukwekkende zwembad kregen we onze stoelen op een balkonnetje waar je over het Park by the Bay kon kijken. Erg hoog dus! Het buffet was heerlijk. We hebben haast alle chocolade desserts uitgeprobeerd en als je misselijk werd kon je gewoon naar het kaasbuffet en je hier vol eten. Een geweldige en luxe ervaring! Na het buffet zijn we nog een keer naar het zwembad gelopen om weer van het prachtige uitzicht te genieten, echt geweldig! Wij zijn verliefd op dit hotel en Singapore!

Jullie kunnen vast wel merken ik Singapore een ontzettend gave stad vindt en ik vind dus eigenlijk ook dat iedereen hier wel een keer moet zijn geweest. Nu, maanden na de reis, zeggen mijn vriend en ik nog maandelijks tegen elkaar: ik wil naar Singapore… Tsja, wat kan ik er nog meer over zeggen ;-). Het volgende artikel zal over Sentosa Island in Singapore gaan en daarna komt het laatste land van onze rondreis, Indonesië, aan bod. Houdt de blog dus in de gaten als je het niet wilt missen!

Ben jij ook weleens in Singapore geweest? En ben je net zo enthousiast als mij over deze stad?

Liefs,

Romy

“It is better to travel well, than to arrive” – Buddha

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.