Rondreis door Azië: Kuala Lumpur

Vorig jaar zomer was het dan zo ver, mijn eerste vakantie buiten Europa! Kuala Lumpur, Singapore en Bali waren onze bestemmingen. In dit artikel vertel ik jullie over de eerste paar dagen van deze reis, die we hebben doorgebracht in Kuala Lumpur. Een erg indrukwekkende, chaotische en multiculturele stad!

Dag 1: Amsterdam – Kuala Lumpur

Here we go! Voor het eerst op vakantie naar Kuala Lumpur, Singapore en Bali, maar eerst stond een lange vliegreis ons voor de boeg. Namelijk eentje van maar liefst 11,5 uur van Amsterdam naar Kuala Lumpur. Gelukkig was het voor ons gevoel redelijk snel voorbij. Een filmpje kijken, wat proberen te slapen als de lichten uitgaan en 2 uur voor aankomst kregen we nog een ontbijtje.

Klaar om het regenachtige Nederland te verlaten!

En dan ben je ineens aan de andere kant van de wereld! Alleen al als je het vliegtuig uitloopt lijkt het net alsof je op een andere planeet bent. Het ruikt er naar de Pasar Malam, alles staat in het Maleis en er zijn bijna geen Westerse mensen meer te vinden. Onze eerste uitdaging: op zoek naar onze koffers. Alles stond niet zo heel goed aangegeven, maar we kwamen erachter dat we via een soort monorail naar de andere kant van het vliegveld moesten. Vervolgens door de douane, vinger afdrukken laten maken, stempels in je paspoort en eindelijk konden we op zoek naar onze koffers! Na niet heel lang wachten konden we ze bemachtigen, dus daarna moesten we op zoek naar onze chauffeur die ons naar ons hotel zou brengen. Dat was toch wat makkelijker dan gedacht, aangezien overal tientallen verschillende maatschappijen naar je stonden te schreeuwen. Na een tijdje wachten werden we naar onze chauffeur gebracht die zo onopvallend mogelijk een tip in z’n handen kreeg geschoven. Al met al, we waren onderweg naar ons hotel! Het was nog best een lange trip, over verschillende snelwegen, eentje met veel hobbels omdat het een gratis weg was. Daar rijd je dan, in Maleisië tussen de jungle van duizenden palmbomen, en niet te vergeten, in Maleisië rijden ze links. Erg wennen allemaal dus. Maar na een uurtje rijden, doemt ineens de Petronas Twin Towers boven alle palmbomen. We zijn er bijna!

Na een redelijk rustige snelweg, komen we in het chaotische verkeer van Kuala Lumpur. We worden netjes afgezet bij ons hotel, die naast China Town ligt. We hebben een mooie ruime hotelkamer, waarin we gelijk op ons bed neerploffen, helemaal kapot van de reis. Later op de dag besloten we om wat water en wat snacks te halen. We stappen naar buiten in de tropische hitte, je wordt aangestaard door alle mensen, stinkende straatjes, gaten in de grond, je kon zien dat China Town toch niet één van de betere wijken is. De ultieme cultuurshock dus!

Een paar minuten vanaf ons hotel: China Town

Nadat we in een supermarkt, waar de koelkasten het begeven hadden, water hadden gekocht, gingen we op zoek om ergens wat te gaan eten. We kwamen uit in de Central Market. Hier maakten we voor het eerst kennis met foodcourts, allemaal kleine verschillende keukens naast elkaar met in het midden tafeltjes en stoeltjes. Wat een geweldig idee is dit! Hartstikke goedkoop en heerlijk lokaal eten. We besloten hier nog niet al te moeilijk te doen en kozen voor een wokgerecht met rundvlees.

Nadat we hadden gegeten was het alweer donker buiten, rond 6/7 uur is het al donker in Azië. Erg wennen, want voor je gevoel is het dan al laat in de avond. We gingen lekker op tijd naar bed, waarbij we al met eerste verschijnselen van een jetlag te maken kregen …

Dag 2: Citytour Kuala Lumpur

Ontbijten is ook een heel ander verhaal dan in Europa. Allerlei wokgerechten stonden al klaar, sushi, you name it. Gelukkig was er ook English Breakfast, waar wij erg blij mee waren. Vandaag stond op de planning: de stad bekijken via de hop-on-hop-off bus. Maar ook vandaag maakten we weer heel goed kennis met het chaotische verkeer van Kuala Lumpur, de bus zou een paar meter vanaf ons hotel moeten stoppen, maar we konden het bordje van de hop-on-hop-off bustour niet vinden. Op de kaart hadden we gezien dat de bus ook bij de Central Market stopt. Achteraf was dit nog verwarrender want links in de straat zagen we verschillende bushaltes staan, maar de bus stopte dus ergens anders in de straat naast de taxi staanplaats. Goed, na een tijdje zoeken hadden we het dan toch gevonden en na een kwartier wachten kwam de bus er eindelijk aan. Als eerste reden we door Little India, daarna gingen we nog langs het treinstation en het nationale museum.

Vervolgens gingen we via de snelweg naar het paleis van de sultan van Maleisië. Hier stopte de bus 10 minuten dus iedereen kon een kijkje gaan nemen.

Hierna reden we naar Independence Square, waar de hoogste vlaggenmast van de wereld staat!

Vervolgens gingen we dan naar het icoon van Kuala Lumpur, de Petronas Twin Towers. Wat zijn deze torens hoog! Bij het aansluitende winkelcentrum gingen we een hapje eten en hebben we ook nog door het park gelopen die achter de torens ligt.

Hierna gingen we naar de wijk Bukit Bintang, wat ook wel bekend staat als de winkelstraat van Kuala Lumpur, het was vooral heerlijk om hier even in de airco rond te lopen.

’s Avonds hebben we op straat naast het hotel heerlijke saté gegeten en nog een kijkje genomen in China Town. In de avond lopen hier zoveel mensen rond dat je echt op je spullen moet letten en je wordt zo wat elk kraampje bijna binnen getrokken, waardoor we weer snel terug naar het hotel zijn gevlucht. Na een drukke dag kwam helaas de jetlag weer terug en lagen we allebei midden in de nacht wakker met ontzettende honger…

Dit was het eerste deel van mijn avonturen in Kuala Lumpur, houdt de blog in de gaten voor het vervolg van deze reis!

Ben je ook eens in Kuala Lumpur geweest? En wat waren jouw indrukken van de stad?

Liefs,

Romy

“It is better to travel well, than to arrive” – Buddha

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.