Rondreis door Azië: Batu caves

In mijn vorige artikel heb ik jullie mee laten genieten van de eerste dagen van mijn rondreis door Azië, die in Kuala Lumpur begon. Na Kuala Lumpur zijn we naar de Batu Caves geweest en nog even terug naar de stad om daar de nachttrein richting Singapore te pakken! Kijk snel verder en bewonder de bijzondere Batu Caves van Maleisië!

Dag 3: Batu Caves en Chinatown

Deze dag gingen we met de taxi naar de Batu Caves, ongeveer 20 minuutjes rijden vanuit de stad. De taxichauffeur was erg vriendelijk, alleen drong hij een beetje aan om ons ook weer terug te brengen, terwijl wij gewoon rustig de grotten wilden bezichtigen en wel weer zouden zien hoe we terug gingen.

De  Batu Caves bevinden zich ca. tien kilometer ten noorden van Kuala Lumpur. De grot is 400 meter lang en 100 meter hoog en werd in 1892 ontdekt. De grotten zijn uit kalksteen gevormd en zijn ongeveer 400 miljoen jaar oud. Eigenlijk bevinden zich in de heuvel meerdere grotten, waarvan de grot met de lange trap de bekendste is. Het is de heilige plaats van de Hindoes in Maleisië. Eén keer per jaar wordt in de Batu Caves het Thaipusam feest gevierd. Er komen dan ongeveer 800.000 Hindoes uit het gehele land naar de grot. Voor het feest wordt er door de deelnemers gevast en op de dag van het feest zijn er optochten, waarvan de deelnemers aan zelfkastijding doen. Ze steken metalen pinnen door hun wang en tong en hebben haken in hun rug. Deze zelfkastijding doen ze om gunsten te kunnen afdwingen bij de goden.

Aangekomen met twee liter flessen water, wat volgens de taxichauffeur voldoende zou zijn om de top mee te kunnen bereiken, begonnen we aan de klim van 272 treden naar de grotten. Tijdens de klim werden we vergezeld door tientallen apen, hier moest je wel voor oppassen als je eten en drinken in je handen had, want dat pakten ze gewoon van je af.

Eenmaal binnen in de grotten, moet je nog een trap omhoog en dan kom je bij de belangrijkste tempel. Ook is de grot hier open en hoor je allerlei jungle geluiden om je heen. Echt prachtig! Ook kon je er een tour doen door het donkere deel van de grotten, hier leeft de meest zeldzame spin van de wereld. We hebben er maar voor gekozen om dit niet te doen, toen we zagen hoe donker het was en al de geluiden hoorden die uit de grotten kwamen.

Eenmaal weer beneden, wilden we zo snel mogelijk een taxi pakken om maar in de airco te zitten. Hier werden we opgelicht door een taxichauffeur, hij vroeg 10 ringgit meer dan de heenweg. Maar doordat het zo warm was hebben we het maar gewoon gedaan, want omgerekend is het natuurlijk nog steeds niet heel duur. We lieten ons afzetten bij Central Market om wat te eten, uitgeput door de klim en de hitte besloten we om heerlijke Soto te eten.

Hierna besloten we om nog een kijkje te nemen in China Town, wat overdag een veel prettigere sfeer heeft dan ’s avonds. Hier gingen we een soort van tempel in waar ze Chinese kalenders maakten die je altijd bij de Chinees krijgt in Nederland. Ook liepen we nog langs de kraampjes en werden we niet lastig gevallen, gelukkig!

Hierna gingen we naar het hotel om onze koffers te halen, want deze nacht gaan we naar Singapore! Eenmaal in het hotel gingen we eigenlijk ervanuit dat we daar wel konden douchen, maar dat feestje ging helaas niet door. We gingen op tijd naar het treinstation. Hier konden we onze koffers in een kluis doen en vervolgens gingen we dus op zoek naar een douche. In een oud gebouwtje aangekomen kregen we te horen dat er geen warm water was voor vrouwen…. Hier konden we ook een handdoek lenen voor 2 Ringgit, die via een ventilator op een kapstok werden gedroogd, terwijl de Maleisische medewerksters vrolijk aan het koken waren. Na een koude douche gingen we het bijliggende winkelcentrum in om lekker wat te gaan eten. Dit keer westerse patat met biefstuk, daar waren we echt even aan toe! Na wat gewinkeld te hebben konden we de trein in. Dit bleek één lange coupé te zijn met heel veel bedden achter elkaar. We moesten boven elkaar liggen, koffers op onze bedden gepropt en slapen maar! Ja zo snel ging het allemaal helaas niet, de trein ging zo erg heen en weer dat het niet van heel veel slapen terecht kwam. Ook bleven gewoon alle lichten aan en zaten we bij een grote Singaporese familie, die nogal konden snurken…

Na deze bijzondere nacht kwamen we heel vroeg aan in Singapore. Mijn avonturen in Singapore bewaar ik voor een volgend artikel! Houdt dus onze blog in de gaten voor het vervolg van mijn reis!

Wat is jullie indruk van de Batu Caves en het jaarlijkse feest dat ze er vieren? Hebben jullie weleens in een nachttrein gereisd en wat zijn jullie ervaringen ermee?

Liefs,

Romy

“It is better to travel well, than to arrive” – Buddha

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.