Rondreis door Azië: Bali (deel 1)

Het laatste land van onze rondreis door Azië was Indonesië en dan specifiek Bali. Na het bezoeken van twee drukke steden waren we er ook echt aan toe om te relaxen aan het strand en op ons gemakje het eiland te ontdekken. Benieuwd wat wij allemaal op Bali hebben gedaan? Lees dan snel verder!

Dag 7: Singapore – Bali

Na een week twee steden te hebben bezocht was het eindelijk tijd om ook nog even te relaxen tijdens onze rondreis en dat gingen we doen op Bali! We sliepen wat uit en gingen ruim op tijd naar Changi Airport met een taxi. Ook hiervoor hadden we vanuit Nederland al een transfer geregeld, maar aangezien hij op de heenweg ook niet kwam opdagen hadden we er nu ook niet veel vertrouwen in. Omdat we alle tijd hadden op het vliegveld besloten we om heerlijk uitgebreid te lunchen en na een paar uurtjes wachten konden we boarden!

Bali deel 1
Links onze uitgebreide lunch, met witte en geroosterde kip, met rijst en noodles en loempia’s! En rechts ons vliegtuig staat klaar om ons naar Bali te brengen!

De vlucht duurde maar 2 uur en een kwartier waardoor we er zo waren! Door de vermoeidheid waren we allebei niet heel scherp meer en ik kan je zeggen, dat moet je wel zijn als je op het vliegveld van Bali aankomt! Toen we op zoek gingen naar onze koffers kwamen twee jongens op ons af om ons te helpen met zoeken, uiteindelijk hadden zij ze gevonden en brachten ze onze koffers naar de taxichauffeur. Om ons heenkijkend kwamen we erachter dat maar een paar mensen geholpen werden door hetzelfde “personeel” en toen we vragen begonnen te stellen deden ze ineens alsof ze geen Engels meer konden en begonnen heel hard vooruit te lopen met onze koffers in hun hand!! Eenmaal bij de taxichauffeur aangekomen vroegen de jongens natuurlijk om geld. Heel stom van ons, we hadden het kunnen weten. Dus 1 tip, trap hier niet in als je aankomt na een lange vlucht ook al ben je nog zo moe! De jongens hadden in ons geval pech want we hadden geen contant geld meer, want dat hadden we net uitgegeven om een visum te kopen. Na deze ervaring werden door de taxichauffeur naar ons hotel gebracht en hier maakten we kennis met het drukke en chaotische Indonesische verkeer, ook viel ons op dat er helemaal geen oversteek paden zijn voor voetgangers, dus tijdens onze vakantie op Bali hebben we heel vaak snel heen en weer gerend van de ene weg naar de andere.

Dag 8 en 9 –  Seminyak ontdekken

Wij hadden ons hotel geboekt in Seminyak. The Haven Bali Seminyak is een erg goed hotel en zeker aan te raden, niet duur en ontzettend luxe! Wij hadden op de onderste verdieping onze kamer waardoor onze achtertuin dus eigenlijk het zwembad was en we wanneer we maar wilden hier een duik in konden nemen.

Bali deel 11
The Haven Bali Seminyak is een ontzettend fijn en luxe hotel!

De eerste twee dagen op Bali hebben we vooral aan het strand gespendeerd en wat een hele fijne bijkomstigheid is van ons hotel, is dat ze ligbedden gratis aanbieden op het strand. Je hoeft alleen je kamerpas te laten zien en je kon er heel de dag liggen. Twee dagen zonnen en de beginnende surfers zien stuntelen in de zee. Iets wat we wel nodig hadden na de drukke steden.

Het surfersstrand van Seminyak.

In Seminyak zijn ook verschillen warungs te vinden en in deze twee dagen hadden we er flink wat uitgeprobeerd waar we heerlijk verwend werden met allerlei Indisch eten. Een warung is een “authentiek” Indonesisch restaurant, waar voornamelijk Indische gerechten worden klaar gemaakt. Vaak zijn het ook familie bedrijfjes. De reden waarom ik authentiek tussen haakjes plaats is dat door het toerisme warungs steeds meer worden aangeduid als normale restaurants, die het woord warung voor de naam van het restaurant plakken om toch hun Indische achtergrond te tonen. De echt oude familie restaurants zijn niet heel veel meer te vinden op Bali, maar als je goed zoekt kom je ze zeker nog tegen!

Eén van de warungs in Seminyak waar we hebben gegeten, waar je gewoon in de achtertuin kunt eten!

We spendeerden onze avonden vooral met cocktails drinken op het strand en naar een live muzikanten luisteren, vuurwerk af zien gaan en de wensballonnen de lucht in vliegen.

Bali deel 12
Chillen met bier en cocktails op het strand.

Dag 10 – Bali ontdekken

Deze dag werden we al vroeg opgehaald voor een dag vol excursies. Als eerste zijn we naar een batik fabriek geweest. Batikken is een manier om lappen textiel te verven met decoratie, waarna hier onder andere kleding van gemaakt kan worden. Zelf heb ik bijvoorbeeld een batik dekbedovertrek haha! Batikken wordt vooral gedaan in Indonesië.

Na de batikfabriek bezochten we het huis van een lokale kunstenaar in Ubud. Ubud staat om verscheidene dingen bekend en één ding daarvan is dat er veel kunstenaars wonen.

Bali deel 13
Links: de batikfabriek, waar batik nog met de hand wordt gemaakt. Midden: het huis van de kunstenaar in Ubud. Rechts: De ingang van het huis van de kunstenaar.

Vervolgens gingen we naar Ubud Monkey Forest. Hier leven de apen in een prachtig stukje natuur. Alleen het is heel jammer dat dit stukje steeds kleiner wordt, waardoor drie apenfamilies steeds dichter op elkaar gaan wonen, wat resulteert in gevechten. Maar ook de stad Ubud is pal naast het Monkey Forest gebouwd, waardoor de apen de stad ingaan om eten te stelen bij hotels en restaurants. Dit is dus één van de nadelen van toerisme, de lokale natuur en cultuur gaat steeds meer verloren.

Bali deel 14
Veel oude bomen zijn er te vinden in Ubud Monkey Forest, net zoals aapjes, zoals deze twee die heel lang aan het bedenken waren hoe ze nou toch die kokosnoot open moesten krijgen 😉
De tempel die in Monkey Forest te vinden is.
Het begin van Ubud, dat direct naast Monkey Forest gebouwd is. Je ziet de takken van de bomen van Monkey Forest nog op de foto.

Na Monkey Forest zijn we Ubud in gegaan, hebben we het koninklijke paleis bezocht en zijn we naar de plaatselijke markt gegaan. Ook hebben we heerlijk geluncht met uitzicht over een rijstveld.

Een deel van het koninklijke paleis in Ubud, dat niet meer in gebruik is.
Bali deel 15
De bekende markt in Ubud.
PicMonkey Collage
Onze lunch: sate en soto ayam, met uitzicht op een rijstveld. Soto ayam heb ik laatst nog gegeten op de Tong Tong Fair & Festival, dit is zeker een kijkje waard als je ook zo van Indisch eten houdt als ik!

Hierna vervolgde we onze trip naar een tempel bij Mengwi, genaamd Pura Taman Ayun. De tempel is gewijd aan de voorouders van de vorsten die tot 1892 over Mengwi heersten. Er zijn diverse meru-torens die de bergen voorstellen, de plaats van de goden. De hoogste meru heeft elf verdiepingen en stelt de berg Gunung Batukau voor.

PicMonkey Collage2

Als laatste gingen we naar de tempel Tanah Lot, een tempel aan zee die prachtig zijn te zijn met zonsondergang. Helaas was het op onze dag bewolkt en besloten we eerder weg te gaan.

Op het strand van Seminyak hebben we uiteindelijk tijdens het avondeten de zonsondergang gezien, onder het genot van heerlijke Nasi Campur, een Balinees nasi gerecht. Ook hebben we hier dan de befaamde cocktail Singapore Sling geproefd, die uiteindelijk naar douchegel smaakte… Erg blij dat we dus niet die 28 dollar eraan hebben besteed in Singapore!

De zonsondergang op het strand van Seminyak.
Lekker chillen op het strand bij één van de vele strandtentjes.

Dit was deel 1 van mijn week op Bali. In het volgende artikel komt nog een excursie aan bod en een wat minder leuk onderwerp, namelijk de reizigersdiarree waar we mee te maken kregen.. Houdt de blog dus in de gaten als je meer wilt weten over mijn laatste deel van mijn rondreis.

Ben je ook wel eens op Bali geweest en wat vond je het allerleukste om te bezoeken? Zou je ook een keer een verre reis willen maken?

Liefs,

Romy

“It is better to travel well, than to arrive” – Buddha

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.