Rondreis door Azië: Bali (deel 2)

We zijn al weer aangekomen bij de laatste paar dagen van mijn rondreis door Azië. In mijn vorige artikel heb ik jullie al verteld wat we allemaal op Bali hebben gedaan, en vandaag gaat dit verhaal verder! Benieuwd naar wat voor plekken we op Bali nog hebben bezocht? Lees dan verder!

Dag 11 – Excursie ‘hogere sferen’

Vandaag moesten we echt vroeg op, rond 8 uur werden we al opgehaald! Een ander voordeel was wel dat we daarom zelf mochten beslissen wat we die ochtend gingen doen. Als eerste gingen we naar een vlindertuin, waar we gigantisch grote vlinders, wandelende takken en bladeren, kevers en spinnen hebben gezien. Soms angstaanjagend, maar ook erg bijzonder.

PicMonkey Collage
Op deze foto’s is goed te zien dat elk soort insect zeker wel twee keer zo groot is dan in Nederland.
Voordat m’n vriend er erg in had werden er gelijk drie vlinders op hem gezet. Hier is goed te zien hoe groot de vlinders eigenlijk zijn. De grootste vlinder leeft maar 5 dagen omdat hij niet kan eten, daarom heeft hij ook niet heel veel bijzondere kleuren op z’n vleugels.
PicMonkey Collage2
De binnenkant van de vlindertuin. Op de rechterfoto is het niet goed te zien, maar de vlinders vlogen letterlijk om je oren.

Hierna gingen we naar de bijliggende koffieplantage. Hier werd van alles verteld over allerlei soorten planten en lieten ze zien hoe de bekende Kopi Loewak wordt gemaakt. De duurste koffie van de wereld, waar de civetkat eerst de koffiebonen opeet en uitpoept waarna deze schoongemaakt en geroosterd worden. We gingen aan een tafel, tussen prachtige rijstvelden, zitten en mochten allerlei soorten koffie en thee proberen. Ook de Kopi Loewak lieten wij niet aan ons voorbij gaan! Deze koffie vonden we zo lekker dat we wat gekocht hadden om mee naar huis te nemen, ook de kokoskoffie namen we mee.

PicMonkey Collage3
Links: Verschillende soorten koffiebonen. De onderste koffiebonen in het midden, zijn de bonen die rechtstreeks uit de civetkat zijn gekomen :-P. Midden: de koffiebonen worden schoongemaakt. Rechts: de koffiebonen worden geroosterd.
PicMonkey Collage4
Links: alle soorten koffie en thee die we mochten proberen. Rechts: Kopi Loewak, de duurste maar ook zeker de lekkerste koffie ooit!
Tussen de prachtige rijstvelden hebben we de verschillende soorten koffie en thee geproefd.

Hierna begon de vaste agenda en gingen we naar warmwaterbronnen. Wat is dat water warm en wat ligt er prachtige natuur omheen!

De natuur bij de warmwaterbronnen.
PicMonkey Collage5
Links: één van de warmwaterbronnen. Rechts: het zwembad bij de warmwaterbronnen.

Ook vandaag gingen we weer tempels bezoeken. Eerst was de Pura Luhur Batukaru aan de beurt. Een tempel die op de berg Batukaru ligt, Bali’s twee na hoogste vulkaan. We moesten een sarong aan voordat we de tempel mochten betreden. Een sarong is een wikkelrok die vaak met batik bedrukt wordt. Deze rok kan over het hele lichaam gedragen worden of slechts gebruikt worden voor het onderlichaam. Het aantrekken van een sarong is eenvoudig. Je slaat de sarong om je lichaam, op zo’n manier dat het uiteinde van de stof ergens langs je zij hangt. De bovenste rand vouw je vervolgens naar binnen, zodat de sarong blijft zitten. Sommige sarongs zijn uitgerust met een touw, riem of knoop waardoor het vouwen achterwege gelaten kan worden.

Onderweg naar de tempel, kwamen we steeds meer straten tegen met vlaggen uit de hele wereld. Dit komt omdat wij tijdens het WK 2014 in Bali waren. Omdat Indonesië zelf geen voetbalteam heeft dat meespeelde, lieten ze zo zien voor welk land de familie was, erg grappig om te zien!
In onze sarongs bij de voorkant van de tempel.
Een schoolklas was in de tempel aan het bidden, erg mooi om te zien!

We vervolgden de reis naar de rijstvelden van Jatiluwih, cultureel erfgoed van Unesco en wat was het prachtig! De weg ernaartoe was wel ontzettend hobbelig door alle gaten in de weg, maar we waren heelhuids aangekomen.

Hierna gingen we verder omhoog de bergen in om de tempel Pura Ulun Danu Bratan te bezichtigen. Eerst gingen we een hapje eten met een prachtig uitzicht op het Bratan meer, daarna gingen we de tempel die in het meer drijft bezichtigen. Hierna zijn we nog een bijliggende markt gegaan, maar doordat je als toerist haast overal zo wat naar binnen wordt getrokken en naar je wordt geroepen zijn we snel weer weg gegaan.

Lunchen aan het Bratanmeer.

De bekende tempel Pura Ulun Danu Bratan, die altijd te zien is op toeristische ansichtkaarten.

Na een lange terugreis hebben we ’s avonds weer aan het strand gegeten en wat cocktails gedronken.

Genieten van dit zalmgerecht aan het strand.

Dag 12,13 en 14 – Ziek!

In de nacht van de 11e op de 12e dag van onze reis zijn we ziek geworden. Vrijdag was een regenachtige dag dus zijn we lekker in bed blijven liggen. Omdat we zo ziek waren, is op zondag de dokter gekomen en hebben we een injectie gehad en drie verschillende soorten pillen. We bleken reizigersdiarree te hebben opgelopen. De meeste toeristen die ook in Azië op vakantie zijn geweest konden zich vinden in ons verhaal. Geen reis naar Azië zonder met reizigersdiarree te maken te hebben gehad! Dit kunnen we dus van onze bucketlist afstrepen en hopelijk krijgen we er nooit meer mee te maken, want ik kan je vertellen je hebt pijn en je voelt je zo belabberd.

Maandag, de dag van vertrek, voelden we ons iets beter door de injectie en medicijnen en zijn we nog een uurtje op het strand geweest en hebben we wat gewinkeld totdat we werden opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Eerst een vlucht van Bali naar Singapore en daarna naar Amsterdam. Het waren erg fijne vluchten en eenmaal thuis konden we uitrusten van al onze avonturen!

Nog even genieten van het Balinese strand.

Dit was mijn rondreis door Azië! We hebben veel beleefd, van drukke steden tot relaxen op het strand en het kennis maken met nieuwe culturen en onwijs lekker eten! Hopelijk vonden jullie het leuk dat ik mijn vakantieavonturen met jullie gedeeld heb, wij zijn er al klaar voor om snel weer een keer terug te gaan naar dit geweldige continent om nog meer te ontdekken.

Heb jij ook weleens een rondreis door Azië gemaakt, en wat heb jij allemaal beleefd?

Liefs,

Romy

“It is better to travel well, than to arrive” – Buddha

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.