Vliegangst en een reisblog

Vliegangst is een onderwerp dat je veel tegen komt op internet, maar ook wel in het dagelijks leven. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit gehoord van trein- of busangst haha. Nu wil ik niet meteen zeggen dat ik vliegangst heb, omdat ik het niet graag in een hokje stop. Maar doordat ik twee minder leuke ervaringen heb gehad met vliegen, ben ik wat zenuwachtiger dan normaal als ik naar een vliegveld ga voordat ik op vakantie ga. Benieuwd waar ik last van heb en wat ik er tegen doe om ervan af te komen? Lees dan verder.

Wat is vliegangst voor mij?

Vliegangst komt veel voor, zeker 35 op de 100 mensen ontwikkelen een vorm van vliegangst vroeger of later in het leven. Ik zeg vaak niet graag dat ik vliegangst heb, want dan ben ik bang dat ik erin ga geloven en er misschien niet meer vanaf kom. Iedereen ervaart het ook anders.

Een aantal jaar geleden had ik een erg hobbelige vlucht van Milaan naar huis. Eenmaal geland was dit goed te verklaren, boven Nederland was er namelijk een flinke storm aan de gang. Ik kan me nog herinneren dat het bij de raampjes in het vliegtuig alles zwart werd door de donkere wolken. Hierdoor hadden we last van flinke turbulentie, echt geen fijn gevoel vond ik zo.

Photo 03-11-13 15 22 27
Hier een foto van de vlucht van Milaan naar huis. Een prachtig uitzicht natuurlijk, waar helaas niet veel van genoten kon worden..

Na deze ervaring heb ik een tijdje niet meer gevlogen, totdat ik mijn reis naar Azië  had geboekt. Maanden voordat het zo ver was, merkte ik dat ik me al snel druk begon te maken en een benauwd gevoel kreeg als ik alleen al aan vliegen dacht. Op een gegeven moment schokte ik ook bijna elke nacht wakker met een benauwd gevoel. Toen gingen mijn ogen wel open, ik moet hiervan af komen. Zeker nu ik ook een reisblog heb samen met Marije, en ik vind reizen en de wereld ontdekken gewoon veel te leuk!

Wat doe ik tegen vliegangst?

Toen ik mij realiseerde dat ik toch echt een probleem rondom vliegen aan het ontwikkelen was wilde ik dat echt tegen gaan. Ik kon me niet bedenken om me zo druk te maken heel mijn leven lang voor elke vlucht. Ik heb voor drie mogelijkheden gekozen: mezelf informeren over hoe vliegen en vliegtuigen werken, tips gebruiken die je kunt gebruiken als je merkt dat de angst weer opkomt en de confrontatie aangaan.

Jezelf informeren over alles wat met vliegen te maken heeft

Ik kwam erachter dat ik eigenlijk echt helemaal niets wist over vliegen en vliegtuigen. Ik wist niet eens wat turbulentie in hield, als ik het ervoer dacht ik alleen maar dat we zouden neerstorten. De grootste onzin natuurlijk!

Voordat ik het vliegtuig naar Azië zou instappen heb ik voor mezelf een boek gekocht. “Over vliegangst en hoe je ervan afkomt” van Dr. Lucas van Gerwen was mijn keuze. Het boek is opgedeeld in verschillende secties, je leest getuigenissen van lotgenoten, feitelijke informatie over vliegen en praktische tips wat je tegen vliegangst kunt doen. Ik begon met het lezen van de getuigenissen en toen kwam ik erachter dat mijn vliegangst echt helemaal niets voorstelde in vergelijking met de verhalen in het boek. Er was zelfs een vrouw die gewoon stilstond met de auto in de tunnel van Schiphol, omdat ze zo bang was van vliegen. Dat opende wel mijn ogen dat mijn vorm gelukkig niet de meest heftige was.

IMG_9280

Hierna begon ik te lezen over hoe vliegen en vliegtuigen werkt. Het eerste wat mij goed is bij gebleven is hoe veilig vliegen eigenlijk is. Het meeste veilige is in een lift staan en daarna komt het vliegtuig al op het lijstje! Als je dit al weet, wordt je al aardig gerust gesteld. Ook is er een hoofdstuk in het boek genaamd “een minicursus luchtvaart”. Hier wordt alles uitgelegd over hoe de vliegindustrie werkt, van de opleiding van piloten tot en met hoe de luchtverkeersleiding werkt. Ook wordt volledig uitgelegd hoe de luchtdruk werk en hoe turbulentie ontstaat. Een handige tip uit het boek is voor jezelf herhalen (als je last hebt van turbulentie): TURBULENTIE IS EEN COMFORTKWESTIE EN GEEN VEILIGHEIDSKWESTIE! En dat is ook echt zo, als je dit tegen jezelf zegt zal je merken dat de stress tijdens turbulentie afneemt.

Praktische tips als vliegangst weer om de hoek komt kijken

Het boek gaat stap voor stap langs alles wat je meemaakt vanaf het moment dat je op een vliegveld bent tot en met na de landing van het vliegtuig. Het gaat langs allerlei geluiden die je hoort en dingen die je voelt. Ook wordt er uitgelegd wat dit allemaal betekent en dat er niets aan de hand is, ook al voelt het voor jou misschien onnatuurlijk. Een goede tip die ik meeneem als je last hebt van het gevoel van opstijgen is naar voren hangen in je stoel tijdens de stijging. Ik heb vaak een vervelend gevoel in mijn onderbuik tijdens het stijgen en door naar voren te hangen minimaliseer je dit gevoel.

Een belangrijk probleem is dat men zich vaak aan gaat spannen in het vliegtuig. Dit moet je juist niet doen, want daardoor gaan je angstgevoelens dus niet weg! Wat bij mij een groot probleem was, waar het liefst zo snel mogelijk van af wilde was het ’s nachts wakker worden in paniek. Een goede tip om hiervan af te komen, maar ook om te gebruiken om te ontspannen in het vliegtuig is de avond voordat je gaat vliegen op bed te liggen en langzaam alles kort aan te spannen en als je uitademt weer te ontspannen. Dit doe in elk deel van je lichaam apart. Ik heb dit een aantal keren toegepast en ik sliep als een roos! Ook doe ik het in het vliegtuig als ik gestrest raak en voel dat mijn lichaam aan het inspannen is. Ook belangrijk hierbij is dat je goed op je ademhaling concentreert, zo ben je met wat anders bezig in plaats van met de vlucht.

DSC04234
Ik lach hier wel, maar meer als een boer met kiespijn in het vliegtuig

Dit brengt mij gelijk bij de volgende tip, ga aan andere dingen denken en leid jezelf af. Je hebt er niks aan om heel de vlucht gestrest te zijn om de vlucht. Ga dus een boek lezen, muziek luisteren of klets gezellig met degene die naast je zit.

De confrontatie aangaan

Wat ook heel goed werkt is gewoon in dat vliegtuig stappen. De eerste keer na mijn minder leuke ervaring was ik flink zenuwachtig voordat ik het vliegtuig ging. En dan ook nog voor het eerst buiten Europa vliegen en een vlucht van maar liefst 11 uur. Voor de zekerheid had ik nog wat valeriaan pilletjes genomen, waardoor ik rustiger werd. Na het opstijgen wist mijzelf er wel bij neer te leggen, want je kan toch geen kant meer op de komende 11 uur. De stress kwam weer even omhoog toen voor de eerste keer turbulentie werd gemeld. Hierbij gebruikte ik mijn tip om jezelf eraan te herinneren dat het niet om een veiligheidskwestie gaat bij turbulentie.  

IMG_0593
In dit vliegtuig stappen in Bali was het zeker meer dan waard, wat heb ik toen gave dingen gezien! Nooit je reislust laten verpesten door vliegen dus 🙂

Ik merk wel dat ik lange vluchten in grote vliegtuigen fijner vind, omdat je voor mijn gevoel bijna niet voelt dat je in de lucht hangt. Bij citytrips in Europa ben ik nog steeds wel zenuwachtig. En het is een hele klus om van die zenuwen af te komen, maar ik heb nu wel handige tips die ik kan gebruiken als ze weer omhoog komen. Zo had ik ook laatst nog tijdens mijn vlucht naar Londen dat het vliegtuig bij de eerste poging niet kon landen en we dus stijl omhoog vlogen voor poging twee. Ik had dit nog nooit meegemaakt dus de stress vloog snel erin. Ik kwamen mijn ademhalingstechnieken zoals ik eerder omschreef goed van pas. 

Dit waren mijn ervaringen met vliegen en hoe ik omga met mijn vorm van vliegangst. Hopelijk heb je er wat aan en mocht je er ook last van hebben dan is het boek “Over vliegangst en hoe je ervan afkomt” een echte aanrader. De schrijver schrijft vanuit zijn ervaringen als directeur van het gerenommeerde vliegangstinstituut Stichting VALK. Ook is hij piloot en psycholoog. Mocht je een erg heftige vorm van vliegangst hebben dan kan je ook naar Stichting VALK. Hier kan je met behulp van professionals van je vliegangst afkomen.

Het boek van Dr. Lucan van Gerwen is hier voor 14,95 euro te koop.

Heb jij weleens last van stress en zenuwen voordat je het vliegtuig instapt? En hoe ga jij daarmee om?

Liefs,

Romy

“What if i fall? Oh, but my darling, what is you fly?” -Erin Hanson

4 thoughts on “Vliegangst en een reisblog

  1. Enorm herkenbaar! Ik heb zelf ook het boekje ‘Over vliegangst en hoe je er vanaf komt’ gelezen en ik moet zeggen het helpt mij ook zeker wel! Ik bedenk me altijd maar dat het vliegtuig het meest veilige vervoermiddel is dat er bestaat. Daarnaast wil ik absoluut niet stoppen met reizen wat mij toch elke keer weer doet besluiten een nieuw ticket te boeken. 🙂
    Ondanks dat, heb ik nog steeds voor- en tijdens het vliegen angst, ik kijk ongeveer elke 10 minuten op mijn horloge en bij elk raar hobbeltje kijk ik verschrikt naar de gezichten van de bemanning. Mijn vakantie begint pas echt als de wielen van het vliegtuig de grond raken hoe jammer ik dat ook vind voor de voorpret.
    Inderdaad zoals je al zegt, niet aan toegeven en lekker blijven vliegen dan wordt het vast minder bij ons 🙂

  2. Wat herkenbaar! Vroeger zei ik altijd tegen mijn ouders: ik stap never nooit in een vliegtuig! Pas op mijn 16e vloog ik voor het eerst, naar Londen. Vreselijk eng vond ik het. Ik realiseerde me daarna dat als ik nooit in een vliegtuig stap, ik ook nergens kom. Terwijl ik juist wilde reizen. Daarom ging ik toch steeds vaker vliegen, en ik denk dat de eerste 5 jaar ik regelmatig echt in paniek was in het vliegtuig. Toen ik voor het eerst een lange vlucht maakte, merkte ik, zoals jij ook zegt, dat vliegen in een groot toestel wel een stuk fijner is. Nog steeds ben ik zenuwachtig als ik ga vliegen, maar niet meer zo gestrest of gespannen. Behalve heel soms, zoals de laatste vlucht van NL naar Colombia. Precies midden boven de oceaan hadden we echt een uur ofzo last van turbulentie. De tranen kwamen automatisch, ik was doodsbang. En in 2014 tijdens een binnenlandse vlucht in Colombia was er zo een grote schok dat alle koffie en alles door de lucht vloog. Jeetje wat een paniek. Het is wel geruststellen om te lezen dat turbulentie geen veiligheidskwestie is 🙂 Inmiddels heb ik al heel veel gevlogen, ver en dichtbij. Het is niet mijn favoriete bezigheid, maar door het gewoon maar te blijven doen wordt de angst minder. Gelukkig bij jou ook!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *