Vintage Road Trip: met de kever door Nederland

Ze zien er altijd zo leuk uit, vintage auto’s. Ik krijg er altijd een vakantiegevoel van. Op mijn bucketlist staat nog steeds een roadtrip met een VW busje. Maar een kever was toch iets gangbaarder voor één dag. Voor een dag in een oude kever rond scheuren, hoe leuk is dat? Benieuwd hoe ik deze dag ervaren heb? Lees dan verder.

Touren in een kever van Vintage Road Trip

Een roadtrip maken in een kever was een heel leuk idee, maar waar haal je een mooie oude kever vandaan, waar je de weg mee op durft? In Amersfoort bij Vintage Road Trip hebben ze verschillende vintage auto’s staan. Zo hebben ze VW busjes, heel veel 2cv’s, een oude porsche en natuurlijk de kevers. Wij kozen voor een kever, omdat het niet heel erg lekker weer was kon je in de 2cv toch niet met open dak rijden.

DSC03317

Voordat wij begonnen met rijden kregen we een korte instructie. Bij de instructie kregen wij een gevulde picknickmand mee, met wat lekkers te drinken voor onderweg en een kleedje. Daarnaast mochten wij kiezen uit drie verschillende routes: het Gooi, de Veluwe en de Betuwe. Wij hebben gekozen om een rondje te rijden over de Veluwe. De tocht ging door Putten, Garderen, Elspeet, Kootwijk, Apeldoorn en Barneveld. De originele route was ongeveer 160 kilometer, wij hebben alleen een paar dorpen overgeslagen omdat de tijd heel snel voorbij ging.

IMG_0797

Met een kever uit 1970 de snelweg op

De route die wij maakten was heel erg mooi. Je rijdt over verharde wegen, maar ook zandpaden. Doordat wij in het begin alweer verkeerd reden, zijn wij begonnen met een stukje snelweg. De tocht begon dus al met een hele uitdaging. Een kever uit 1970 die de snelweg op gaat. Mijn hart begon een stukje sneller te kloppen van spanning. Maar het viel allemaal heel erg mee, lekker op de rechter baan tuffen tussen de vrachtwagens, er zijn ergere dingen. Zo lang het beestje het maar niet begeeft. Na ongeveer 5 minuten namen wij de eerste afslag en kwamen we uiteindelijk uit op een polderweg. Een smalle weg tussen de weilanden. Deze wegen zijn beter geschikt voor het beestje. Nadat we aangekomen waren bij een gemaal keerden we om en reden we weer verder. De route is heel erg leuk om te rijden. Onderweg reden we heerlijk door de bossen, hebben we de zandpaden getrotseerd, reden we langs prachtige landhuizen en hebben we de bloeiende hei gezien. Een hele gevarieerde route.

DSC03340

DSC03334

DSC03339

 

Onderweg zijn wij nog even gestopt om wat te eten, aangezien wij onderweg geen bakker tegen gekomen waren werd het hoogtijd om rond half 12 eens te gaan ontbijten. Wij aten een heerlijk doperwten soepje en een Flammenküche met chilli en kip. Helaas ging het na onze stop regenen en werd het redelijk koud. En natuurlijk zit er geen verwarming in de kever, maar met de radio op de achtergrond zijn wij de route gewoon verder gaan volgen, waar wij nog hele mooie dingen zijn tegen gekomen.

Hoe is het om te rijden in een Kever?

Het rijden in een Kever is even iets heel anders dan de moderne auto’s. Logisch zou je denken, maar ik had er toch meer van verwacht. Het schakelen ging heel moeizaam, zo bleven we soms wat langer staan bij het stoplicht en duurde het even om op gang te komen. Daarnaast maakte de auto heel veel herrie bij het schakelen, maar wij konden er allemaal wel om lachen! Mocht je echt geen kaart kunnen lezen, je kan wel een navigatie gebruiken (wij hebben soms even de telefoon erbij gepakt, om nog een paar leuke plekjes te zoeken). Alhoewel wij naderhand toch wel weer erg blij waren met wat luxe in de auto. Een airco, waardoor de ramen niet beslaan en soms had een verwarming wel lekker geweest. Mocht je in de winter gaan, doe een dikke trui aan, daar zal je dan geen spijt van krijgen.

Hoe basic het ook is, het is echt super leuk om een keer te proberen. Dus die roadtrip in een VW busje blijft zeker op mijn bucketlist staan. De auto kan je huren bij Vintage road trip in Amersfoort!

Liefs,

Marije

“Some beautiful paths can’t be discovered without getting lost.” ― Erol Ozan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *