Fotoboek review: Fotofabriek

Reizen is iets wat wij ontzettend leuk vinden. Maar het vastleggen van de reis is eigenlijk net zo leuk! De foto’s willen wij dan ook altijd verwerken in een fotoalbum. Vandaag hebben wij dan ook een fotoboek review voor jullie. Het fotoalbum hebben wij laten maken bij Fotofabriek. Ben je benieuwd wat de kwaliteit van dit album is en hoe wij het programma vonden werken? Lees dan verder.

Het fotoalbum

Wij hebben voor een softcover A4 fotoboek gekozen. Dit is een A4 formaat fotoboek, maar dan liggend. Wij vinden dit zelf de fijnste maat omdat wij voornamelijk liggende foto’s maken en deze hier dan ook het beste naar voren komen. Daarnaast vinden wij het erg leuk om één foto op de hele pagina te zetten, zodat de foto beter tot zijn recht komt. Echter wordt het boek dan natuurlijk wel snel duurder, maar af en toe een pagina er tussen is leuk voor de variatie.

Bij het openen van het boek valt gelijk op dat de eerste pagina ook gedrukt is, bij andere fotoboeken (bijvoorbeeld bij de boeken van Albelli) wordt de eerste pagina altijd wit gelaten. Dit is vinden wij een groot pluspunt van Fotofabriek. Dit wordt ook toegepast aan het einde van het boek. Verder hebben wij elke pagina andere sjablonen gegeven om het boek speels te houden.

De kwaliteit van het album is heel lastig vast te leggen via de camera. Maar in het echt is heel album van goede kwaliteit

De software van fotofabriek

Wij hadden nog nooit een fotoalbum laten maken bij Fotofabriek. De software werkt net even iets anders dan wij gewend waren, het duurde even voordat wij alles door hadden. In eerste instantie hadden wij gekozen om de sjablonen automatisch op de pagina’s te zetten, zodat we makkelijk de foto’s op de pagina konden zetten. Echter vonden wij de keuze van sommige sjablonen niet heel goed werken. Zo houden wij niet van schuine foto’s en bij veel sjablonen werden de foto’s schuin op de pagina geplaatst. Dit was overigens wel makkelijk aan te passen. Maar wij hadden liever sjablonen gezien waar alle foto’s recht staan.

Wanneer wij vier kleinere foto’s op één pagina wilden hebben met in het midden de tekst, was het soms lastig om te bepalen of de foto’s op gelijke hoogte stonden van elkaar. Dit kwam omdat we geen lijn te zien kregen wanneer je een foto verplaatste. Toen wij halverwege het fotoalbum waren kwamen wij erachter dat je de deze lijn past krijgt te zien door de expert modus aan te zetten. Dit scheelt een hoop werk!

Het plaatsen van een achtergrond foto is heel makkelijk in te voegen door met de rechtermuisknop op de foto te klikken. Bij het kiezen van een achtergrond kleur was het even zoeken, maar uiteindelijk konden we allerlei verschillende kleuren kiezen.

Het software programma werkt goed, alleen zijn sommige opties lastig te vinden. Mocht je er echt niet meer uitkomen, er is altijd een hulpfunctie in het programma, waar je alles kan terug vinden.

1

kopenhagenboek

Eindoordeel

Kwaliteit

Toen het  fotoboek op de deurmat viel konden wij niet wachten om hem open te maken! Het eerste wat opviel was de mooie glans die de foto’s hadden, daar was ik erg blij mee. Elke foto komt mooi tot zijn recht en is erg duidelijk afgedrukt. Het boek is alleen wel heel slap, maar dat kan ook niet anders met een softcover. Dus als je dit niet zou willen, raden wij een hardcover aan! Het enige jammere verder was dat het tijdens het maken van het fotoboek niet echt duidelijk was welke foto nu precies op de laatste bladzijde zou komen. Hierdoor is de laatste foto twee keer achter elkaar uitgeprint. Dat is wel heel jammer en onnodig!

Prijs

Het album is verkrijgbaar vanaf €16.99, dit is een hele goede prijs/kwaliteit verhouding. Je kan bij het bestellen van het album nog kiezen voor hoogglans. Wij vinden dit zelf mooier dan gewoon papier. Uiteindelijk kwamen wij uit op een prijs van €23.19 voor 32 pagina’s.

De prijs is iets hoger uitgevallen dan de standaardprijs van €16.99, dat komt door een aantal extra pagina’s en omdat wij hoogglans papier hebben gekozen. Maar uiteindelijk wil je ook een mooi fotoalbum hebben. Wij vinden het een hele goede prijs/kwaliteit verhouding en zouden zeker nog een keer een album bestellen bij Fotofabriek. Wil je ook een fotoalbum bestellen of wil je meer informatie over Fotofabriek, klik dan hier. Op dit moment krijg je ook 20% op wanddecoratie!

Wat is jullie eerste indruk van het fotoalbum? En waar bestellen jullie fotoboeken?

Liefs,
Marije & Romy